Krisen i Mellemøsten

02. okt. 2024

Hvem: Peter Seeberg, Lektor emer., tidligere center- og studieleder ved Center for Mellemøststudier, Syddansk Universitet.
Tid: Onsdag den 2. oktober kl. 19.00

Israel og Palæstina problematikken
Mellemøsten befinder sig i disse år i en på mange måder kritisk situation, ikke mindst i lyset af det problematiske forhold mellem Israel og palæstinenserne i Gaza og på Vestbredden. Den dramatiske udvikling, der blev indledt med Hamas’ terrorangreb i Israel den 7. oktober 2023 og Israels ødelæggende krigsførelse i Gaza-området i mange måneder herefter, har optaget medierne og bidraget til den ustabile situation i Mellemøsten. Konflikten har vist sig at have potentiale til at brede sig i regionen og har desuden involveret USA, EU og andre internationale aktører. Hvordan kan vi forstå det, der foregår – og hvad kommer der til at ske fremover? Foredraget vil tage udgangspunkt i den historiske baggrund for konflikten, beskrive og diskutere den aktuelle udvikling og i forlængelse heraf pege på nogle centrale perspektiver: konflikten mellem Israel og palæstinenserne, de arabiske stater, Irans og Tyrkiets rolle, de internationale aktører og deres interesser og alliancer.

Tilmeldinger er lukket til denne event.

Du er her: HomeArrangementKrisen i Mellemøsten