Dansk sprog over sø og land

20. mar. 2024

Hvem: Michael Ejstrup, forfatter, sprogforsker, specialkonsulent i Folketingets sekretariat
Hvornår: Onsdag den 20. marts kl. 19.00

Sprog­lig mangfoldighed trives i Danmark og vil uden tvivl også fremover være en del af vores hver­dag. Sko­­­ler og medier har i flere hundrede år brugt kø­benhavnsk som rettesnor for ­rigtigt og forkert dansk; uden at skelne klart mellem skrift og tale. Skrift­sproget i skoler og offentlige institutioner er un­derlagt regler som Dansk Sprognævn styrer.
Vi har bestemt både smag og fi­ne for­nem­mel­ser, når det gælder sprog. Tiden er inde til at øge fokus på forskellene snarere end på ensretning. Vestjysk og bornholmsk er f.eks. næsten ukendt for alle andre end dem, der taler det. Og mange talere føler sig utilpasse ved at vælge deres modersmål, når det ikke er københavnsk. Den slags har stor betyd­ning for både dialekttalendes tro på sig selv og deres sprog. Tiden er in­de til at glæ­de sig over vores sprud­lende sproglige mang­fol­dig­hed.
En hylende morsom og underfundig aften, hvor vi kommer ud i hjørnerne af Danmark og stifter bekendtskab med vores mange sjove dialekter fra det drævende vestjyske over det syngende fynske til det underlige bornholmske.

Tilmeldinger er lukket til denne event.

Du er her: HomeArrangementDansk sprog over sø og land