Det svenske eksperiment – mellem foregangsland og skræmmebillede

Dato/klokkeslæt
01. feb. 2024

Ørsted Bibliotek, Rougsøvej 73b, 8950 Ørsted

Hvem: Johan Varning Bendtsen, Journalist, Kristeligt Dagblad
Hvornår: Torsdag den 1. februar kl. 19.00
Pris: 70 kr. Betales ved indgangen. Ved samtidig tilmelding til ”Tysklands kurs i en krisetid” fås begge foredrag for 125 kr.

Hvordan står det til hos vores nærmeste naboer?
Sverige står i et vadested. Efter årtier som humanitær stormagt, demokratisk duks og feministisk forbillede sker der i disse år gennemgribende forandringer i det svenske samfund. Banderne skyder, militæret opruster, velfærden trænges tilbage, og identitetspolitikken vinder frem. Vores blågule broderland er ikke noget ubekymret glansbillede med IKEA-møblement, majstænger og hjemmekogt blåbærsuppe. Men hvad er Sverige anno 2024 så? Dét spørgsmål er udgangspunktet i foredraget Det svenske eksperiment – mellem foregangsland og skræmmebillede, hvor forfatter og journalist Johan Varning Bendtsen beretter om et land og en udvikling, som på en og samme tid er både fascinerende, inspirerende og – i manges øjne – helt vildt skræmmende.

Johan Varning Bendtsen skriver primært om nordiske forhold. Han har været ansat på Kristeligt Dagblads udlandsredaktion siden sommeren 2019 og har tidligere været journalist på Politikens kulturredaktion.

Tilmeldinger er lukket til denne event.

BEMÆRK ved tilmelding:
Udfyld venligst felterne: Navn, Telefon og E-mail, så vi kan komme i kontakt med dig, hvis der sker ændringer i programmet.
Hvis du ikke har en email-adresse, skal du bruge denne: no@rep.ly

Rougsø Folkeuniversitet
v/ Yvonne Holm Karnøe
Nydamsvej 26, Udby