I krigens skygge – De danske krigssejlere i 2. Verdenskrig

17. jan. 2024

A F L Y S T         A F L Y S T        A F L Y S T

Hvem: Jakob Tøtrup Kjærsgaard, cand. mag.
Tid: Onsdag den 17. januar kl. 19.00
Pris:  70 kr. Betales ved indgangen

Omkring 6.300 krigssejlere i allieret tjeneste besejlede verdenshavene. De var med i ishavskonvojerne til Rusland. De fragtede forsyninger, tropper og materiel rundt i Stillehavet. Og de sejlede i pendulfart ad Atlanterhavets hovedfærdselsårer med de forsyninger, der var så afgørende for at holde Storbritannien inde i krigen. En livline for krigsindsatsen. I krig uden for Danmark og uden hverken officiel opbakning eller støtte. Fra 1939 til 1945 ydede de en formidabel indsats for den allierede krigsførelse. Det glemmes tit, at Anden Verdenskrigs længste slag hverken blev udkæmpet på landjorden eller i luften, men derimod til søs og med handelsflåden som hovedaktør. »Slaget om Atlanten var den dominerende faktor krigen igennem. På intet tidspunkt kunne vi glemme, at hvad der foregik andre steder, på landjorden, på havet eller i luften fuldt og helt afhang af, hvordan slaget udspandt sig”, sagde Churchill.

Jakob Tøtrup Kjærsgaard er cand. mag i historie og har været ansat på bl. a. Utah Beach Museum i Normandiet.

Tilmeldinger er lukket til denne event.

Du er her: HomeArrangementI krigens skygge – De danske krigssejlere i 2. Verdenskrig